Estlandsvännernas historik 1989-2009

Nucköelever om Finland 1995

Våren 1995 besökte en klass Nucköelever Finland och skrev efteråt uppsats om sitt besök.

En kväll i ”Lönkan”

Första kvällen när vi var i Helsingfors övernattade vi i en skola. Skolans namn var Lönkan. Denna skola var större än vår skola. Vi fick vara i sportsalen. Vi sov där på mattorna. När vi kom dit sent på kvällen serverades lite mat. Vi var alla lite hungriga. Vi åt bullar, yoghurt och vi drack te. Efter maten var vi alla mätta och nöjda.
Det fanns många fina sportsaker i sportsalen. Det fanns rep som vi gungade med. Sedan började pojkarna att spela korgboll. Jag satt på min matta och tittade på hur pojkarna spelade. Tiden gick snabbt förbi. Jag var mycket trött men det kom ingen sömn. Och pojkarna vill inte heller sova. Några flickor sov redan. Men Karu sprang ännu omkring i salen - överallt. Och klockan var så mycket. Då sa läraren att alla måste sova nu för att vi skulle stiga upp klockan åtta följande morgon. Snart blev alla tysta. Då somnade jag också. (Eve)

Den första kvällen i Sibbo

Det var söndag kväll. Då fick vi alla en lapp. På den stod våra namn och vem pojekn eller flickan heter vars gäst vi skulle bli. Då fick jag också veta att Ena och jag inte skulle bo i samma värdfamilj. Vi blev förskräckta. Tidigare hade vi hoppats hela tiden att kunna bo tillsammans. Men nu – att bo ensam. Och i en svenskspråkig familj. Det kändes hemskt.
När jag mötte Maria (jag var hennes gäst) var jag så mycket nervös att jag inte kunde säga något. Men när vi kom fram till Marias hem blev jag lugn och då förstod jag att kunde tala lite på svenska.
Nu tycker jag det var bra att jag bodde ensam i min värdfamilj därför att jag var tvungen att prata och tänka på svenska. Nu vet jag att jag vill kunna tala svenska bättre än hittills. (Jana)

I simhallen

I Helsingfors finns ett bra hus – simhallen. Dit gick vi på söndagen, den 26 februari 1995. Vi hade två guider som hjälpte oss att gå till simhallen. I simhallen var många människor. Där fanns också en bastu och duschar och naturligtvis bassänger. Där var två bassänger. En liten bassäng för barn. Vi simmade i båda bassänger. Många sa att vattnet var för kallt. Jag tyckte att det inte var så kallt. Vi gick många gånger i bastu och några pojkar gick också i den turkiska bastun. Vi simmade också i barnbassängen därför at vattnet där var varmare.
I simhallen fanns ett kafé där vi väntade på flickorna som var försenade. Som alltid. Vi var delade i två grupper. En grupp gick på museum men jag var i den andra gruppen och vi simmade. Jag är lycklig därför att jag var med i den andra gruppen att simma, inte med gruppen som besökte museet. Det var en av de mest fantastiska upplevelserna i Finland men jag kan säga att hela resan var fantastisk. Jag hoppas det inte var den sista gången där jag träffade de finlandssvenska eleverna från Sibbo och jag hoppas de tycker det samma. (Taavi)

Besök i Forum

Jag har inte varit i Finland förr. I stora varuhus har jag varit förr. I Sverige finns också stora varuhus. Besöket i Forum var speciellt. När jag gick in öppnade dörrarna av sig själv. Det var roligt. Där inne såg jag väldigt många saker. Där fanns många fina kläder, skor och flera olika saker. Där fanns många fina smycken och parfymer. Alla parfymer fick jag prova själv. Det var väldigt svårt att välja. De var också dyra. Om jag hade haft mycket pengar hade jag köpt någonting men jag hade inte så mycket pengar. Så jag köpte ingenting.
Varuhuset Forum har tre våningar. På bottenvåningen finns mataffärer. Där finns mycket mat att köpa. Mest tyckte jag om frukter. Det fanns där mycket av och lla såg väldigt goda ut. Fick frestelse att köpa några. När jag köpte någonting tackade försäljaren alltid. Varuhuset var så stort att jag gick vilse. Där fanns så många dörrar, där man kunde gå ut. Det var mycket roligt där, jag går gärna dit en gång till. (Maria)

Avsked

Vi åkte tillbaka till Estland på torsdagen men egentligen började mitt avsked redan på onsdag kväll. Den kvällen åkte vi slalom med min värdfamilj. Jag hade en jätte trevlig familj. Fär mig var det första gången att jag åkte slalom och det var mycket svårt. Men jag tycker om att åka slalom. Klockan tio for vi tillbaka hem. Sedan åt vi mat och etfer det gick vi upp till mitt rum. Vi började prata och vi pratade om denna resa och jag sa att det var så synd att jag måste åka tillbaka på följande dag. Sedan gav de sin adress till mig och nu kan jag skriva brev med min värdfamilj. Klockan var 23.30 när vi gick till sängs. På torsdag vaknade jag klockan 7.45, sedan åt vi frukost och jag tog avsked från föräldrarna och Pamelas bror. Han gav mig en mycket fin present – en dator. I början tyckte jag att jag inte kunde ta emot den men han sa att han inte behövde den längre. Han hade köpt en ny dator. Jag var mycket glad.
Sedan gick vi till bussen och åkte till Sibbo. Där var jag tvungen att säga adjö till Pamela och det var mycket synd. Efter avskedet for vi till Borgå. Samma kväll tog vi båten tillbaka till Estland. Vi åkte med Vana Tallinn. Båten var ganska gammal men det var helt okay. Vi var framme i Tallinn klockan 22.45 och jag tänkte på att det hade varit en mycket trevlig resa. Någon gång vill jag åka tillbaka till Sibbo. (Peeter)